A Kiskunhalasi Közművelődési Kerekasztal 2021. október 8-án megtartotta nyilvános ülését. A jelenlévő halasi kulturális célú civil egyesületek vezetőinek, mint Tanácsadók és kulturális szakemberek, mint Szakértők, Kuris István László alpolgármester jelenlétében megtárgyalták a napirend alapján érintett – a képviselőtestület által már 2021. szeptember 30-án elfogadott – önkormányzati hatáskörű kulturális rendeletet, a munkaszervezetével kötött közművelődési megállapodást, továbbá napirendre került a Közösségek Háza funkcióváltása, valamint a védett és létező örökségünk védelmét érintő témakör. A KKK SZMSZ 3.§ (2.1) bekezdése alapján eljárva:
A KISKUNHALASI KÖZMŰVELŐDÉSI KEREKASZTAL:
- A NAPIRENDI ELŐTERJESZTÉSEKKEL KAPCSOLATOS KÉPVISELŐ-TESTÜLETI HATÁROZATOKAT TUDOMÁSUL VETTE.
I. Javasoljuk, hogy a helyi közművelődési rendeletben
(A) fontos lenne növelni a ráfordításokkal arányos kulturális feladatellátás szerepét, a 4.§ 2. bekezdésben a minimális „művelődési ház” helyett a több száz év hagyományaihoz, a városi kulturális élethez méltó „művelődési központ” feladatokat meghatározva a Kult. tv. 78/A § alapján.
(B) A helyi közművelődési rendelet fontos szakmai elvárása (6.§ 10. bekezdés), hogy a megbízott cég a rábízott kulturális alaptevékenységet szakmai hozzáértéssel végezze el. A kulturális törvény előírása, hogy csak és kizárólag szakirányú felsőfokú végzettséggel lehetséges a közművelődési megállapodás körében elvégzett szakmai munka. A 11.§ (7. bekezdésben) levezetett személyi feltételek esetében is elvárás a megjelölt 3 fő kulturális alkalmazott és a vezető esetében is a szakirányú felsőfokú végzettség.
(C) Véleményünk szerint a közművelődési rendeletben egyértelműen többfunkciós közművelődési intézményként határozható meg (lásd. 78/C. § 1. bekezdés) a feladatellátásra kijelölt nonprofit gazdasági szervezet.
(D) A tavaly megküldött közművelődési rendelettervezet önálló fejezetben tárgyalta volna még az együttműködést, a helyi lakossági kapcsolattartást, de a jelenlegi, elfogadott közművelődési rendelet szövegében csupán annyi szerepel: „valamint a Kultv. 82-83. §-ban szabályozott helyi lakosság képviseletének biztosítása révén gondoskodik.” Erre vonatkozóan kezdeményezzük a bővebb leírását a KKK és az önkormányzat együttműködési kereteinek meghatározásával.
II. Javasoljuk az önkormányzat és a HMK Nonprofit Kft. között megkötött közművelődési megállapodás szövegébe átvenni a közművelődési rendelet vonatkozásában megállapított KKK javaslatokat és megfogalmazásokat.
(A) A közművelődési megállapodás III. fej. 1/b bekezdésben szereplő szakmai feltételek esetében elvárás a megjelölt 3 fő főállású kulturális alkalmazott esetében egyértelműen a szakirányú felsőfokú végzettség, és a cégvezető esetében is elvárható a többfunkciós közművelődési intézmény szakszerű, szakirányú végzettséghez kötött képviselete, irányítása a törvény és a miniszteri rendelet szerint.
(B) A közművelődési megállapodásban továbbra is jelen van a civil szervezetek esetében tervezett rendezvények, teremigények évente 3 alkalomra rögzített korlátozása, ami a véleményünk szerint, szükségtelenül korlátozhatja a művelődő közösségek tevékenységét.
(C) A médiatevékenység leírása (melléklet) sok általános hivatkozás mellett nem taglalja sem a létszám, sem a szakképzettség, sem a ráfordítás nagységrendjét és a műsorrendet sem, a reklámfelületeinek értékesítési, szolgáltatási díjait a közművelődési tevékenységhez hasonlóan, ezért javasoljuk ennek összevethető kiegészítését.
(D) A városmarketing melléklet 11. pontjába került a „civil koordinátor” személye, ami nagyon fontos és üdvözlendő, ugyanakkor ez a feladat közművelődési tevékenység a rendelet alapján, véleményünk szerint, talán nem is a városmarketing mellékletében lenne a helye.
III. Javaslatok a Közösségek Háza kulturális színtér ügyében.
(A) A média beköltözése a Közösségek Házába azt eredményezte, hogy lényegében sajtóház lett belőle. Székház. Javasoljuk, hogy a közeljövőben más helyszínt, más épületet találjon a fenntartó, ahol a HMK médiaszolgáltatását egy helyszínen, önállóan el tudja végezni, a Közösségek Háza funkcióváltása nélkül, a Közösségek Háza legyen teljes mértékben a halasi polgárok társasági találkozóhelye, programhelyszíne, városunk kultúrpalotája.
(B) A Végh-kúria nem helyettesíti a polgári művelődés központjának épített, majd a közművelődés céljára berendezett volt Úri Kaszinó épületének tereit, szellemiségét, a művelődő közösségek érdeke, hogy mi- nél több közösségi helyszínt használhassanak, kapjanak díjtalan szakmai és technikai segítséget a munkaszervezettől.
IV. Javasoljuk az épített és létező örökségünk védelme tárgykörben, hogy
(A) a városi költségvetésben – hasonlóan a járdaalaphoz – legyen műemléki alap is, ami a helyi háztulajdonosokat segíthetné, hogy a védettséget kapott épületek szépítésére fordíthatna jelképes összeget.
(B) a halasi civil alap is kerüljön kiírásra, hogy minél több helyi civil szervezet támogatást kaphasson a helyi önkormányzattól is, az országos pályázatoktól függetlenül;
(C) a város fásítási elképzeléseit is jó volna egy irányba, szakmai felügyelet mellett megvalósítani, megfelelő minőségű fákkal pótolni a kivágottakat.
Tanácskozásainkat negyedévente tervezzük megtartani 2022-ben is a Martonosi Pál Városi Könyvtárban, ahová szívesen meghívjuk a segítőkész, együttműködésre nyitott, kulturált halasi polgárokat. Reméljük, hogy jóakaratú javaslatainkkal és tevékenységünkkel elősegítjük majd a lokálpatrióta, szakmai és értékközpontú párbeszédet városunkban.
KiskunHalas, 2021. október 15.
Lukács László szóvivő,
az alapító Szilády Áron Társaság nevében